QUÈ ESTEM FENT CCOO DAVANT LA SITUACIÓ D’ EMERGÈNCIA ACTUAL ?
Abans de res, us volem fer arribar el nostre desig que esperem que
vosaltres i els vostres estigueu bé.
Com que potser queda molt llunyà, volem fer un repàs de com va començar
la situació en la que ens trobem i què estem fent en l’actualitat des de la
secció sindical.
Quan a principi del mes de Març ens va arribar informació que hi havia
els primers casos positius de Covid-19 entre les persones que treballen a
Fundesplai, vam ser CCOO els que vam demanar una
reunió extraordinària i urgent del Comitè de Seguretat i Salut per tal de
conèixer al detall com s’estava actuant per part de l’entitat i quins protocols
es seguirien.
La casualitat va fer que precisament mentre estàvem reunits, la
Generalitat informés que es procedia a tancar tots els centres educatius i es
cancel·laven totes les activitats relacionades amb el lleure educatiu com ara
extraescolars, colònies, esplais, .... i immediatament vam començar a tractar
com s’afrontaria la situació. El primer
que vam fer des de CCOO va ser participar d’una trobada de tots els agents
presents a la mesa negociadora per tal d’aconseguir un acord general i que tot
el sector del Lleure Educatiu i Sociocultural actués dins dels mateixos
paràmetres. D’aquesta manera, si una persona treballava en dues empreses o més
(fet que per desgràcia en el nostre sector és molt habitual fruit de les
jornades parcials que existeixen) no trobaria diferències segons qui li pagués.
Com a conseqüència d’aquestes reunions en les que CCOO va liderar la part social, el 19 de Març
es va aconseguir que aquelles feines on l'administració no garantís el pagament
dels salaris NO es podria acomiadar
a les treballadores i s’hauria d’aplicar un ERTO per causa de força major. Així
s’aconseguia que tothom que es veiés afectat per aquesta crisis sanitària i
laboral no es quedés sense feina, no gastés el seu atur (si és que hi tenia
accés) i tingués assegurat el 70% del seu salari habitual. En el mateix acord
es va aconseguir que les treballadores que feien substitucions de llarga durada
no se les pugués acomiadar sinó que també haguessin d’entrar a formar part de
l’ERTO.
Amb aquest acord de sector també es va aconseguir protegir les
treballadores de les empreses on no hi ha representació legal dels
treballadors.
A partir d’aquest moment la secció sindical de CCOO a Fundesplai es va dirigir al
Departament de Recursos Humans per tal de tenir tota la informació referent a
les persones afectades i així poder supervisar el procés. Val a dir que en els
ERTOs per causa de força major les empreses poden fer el que vulguin sense
pactar amb els sindicats, tot i que sí que els han de comunicar les decisions
que prenen.
Finalment el dia 30 de Març Fundesplai
va presentar un ERTO al Departament de Treball i la situació a Fundesplai
quedava de la següent manera:
- Hi havia serveis on la Generalitat, els Ajuntaments o els
Consells Comarcals es feien càrrec de les nòmines com ara el personal dels
menjadors que depenen dels consells comarcals, del suport de les escoles
bressol municipals, de les vetlladores i del serveis d’àpats socials.
- Hi havia una mica més de 1300 persones de diferents serveis (menjadors,
cases de colònies, extraescolars, esplais,...) afectades per un ERTO (el 45%
del conjunt de treballadores de Fundesplai). (comunicat de CCOO).
- Per últim hi havia un grup de treballadores que en la seva majoria no es
veien afectades per cap mesura i seguien treballant amb relativa normalitat com
són la recepció, la cuina i el servei de neteja de Centre Esplai (a aquest
últim el 50% del personal va entrar a l’ERTO).
En aquest moment la secció sindical de CCOO va presentar a l’entitat un document amb 3 propostes que crèiem que eren
molt importants com ara que:
1. L’entitat es fes càrrec del complement del 30 % de la massa salarial que
totes les persones afectades per l’ERTO deixarien de cobrar.
2. Que tot el personal d’estructura que no es veia afectat per cap mesura
fes teletreball fins que s’acabés la situació d’excepcionalitat en la que ens
trobem.
3. Que totes les persones que estaven fent substitucions de curta durada en
l’atenció directa tinguessin preferència a l’hora de fer noves substitucions
quan tot torni a la normalitat.
En l’actualitat les 3 propostes han vist la llum i han sigut tingudes en
comte.
Durant totes aquestes setmanes que portem, també hem estat pendents dels
nous Decrets Llei que s’anaven aprovant per tal de veure la afectació que
podien tenir en tots i totes nosaltres i d’aquesta manera hem posat sobre la
taula la situació de les persones amb contractes fixos discontinus que
treballen a les cases de colònies.
En tot aquest temps hem estat en contacte amb l’entitat i estem
treballant perquè totes aquestes persones puguin cobrar alguna prestació sense
que hagin de consumir el seu atur (si és que en tenen).
En els últims dies també ens han arribat queixes de companyes que estan
tenint problemes amb el cobrament de la prestació per part del SEPE i no hi ha
manera que puguin posar-se en contacte amb ells. Les principals causes
d’aquests problemes són:
- No cobrar res
- Cobrar quantitats ridícules
- Càlculs de prestació que no s’acaben d’entendre a la gent que té 2 o més
feines
- No tenir en comte els fills a càrrec
Quan us poseu en contacte amb nosaltres, el primer que fem és recollir
tota la informació possible i traslladar-la al departament de RRHH perquè ens
verifiquin que l’expedient s’ha tramitat correctament.
Des de la Federació d’Educació de CCOO hem aconseguit contactar amb tècnics responsables del SEPE per
traslladar-los el que està passant i hi posin solució el més aviat possible. El
primer que hem fet ha estat recopilar totes les incidències que rebem per
traslladar-los-hi i en cas de que ens demanin més informació us ho farem saber
a cadascú de vosaltres així com demanar-vos autorització per fer el tràmit.
Pel que fa al fet de que no consti correctament el número de fills a
càrrec, el SEPE ha reconegut no haver gestionat bé aquesta informació i ja ha
comunicat que ho rectificarà d’ofici.
Els mateixos tècnics ens han fet arribar un enllaç d’una web perquè
tothom pugui comunicar les incidències que pateix i un correu perquè les persones
de la província de Barcelona que no se’ls ha tingut en compte el número de
fills puguin sol·licitar la modificació.
** En cas que us demanin el número de comte per verificar les dades només
heu de donar els últims 10 dígits. MAI el número sencer.
Tant si no rebeu resposta del SEPE com si preferiu que ho intentem
gestionar des de CCOO no dubteu en contactar-nos.
Durant totes les setmanes que portem de confinament, els membres de la
secció sindical de CCOO a Fundesplai estem atenent
les trucades i correus de desenes de companyes i companys per assessorar-vos i
informar-vos de què podeu fer segons la situació que us trobeu cadascú de
vosaltres. Tota aquesta atenció la fem sense tenir en comte si la persona que
ens contacte està afiliada o no i també la hem estat fent amb persones
d’empreses on no hi representació sindical perquè entenem que davant aquesta
crisi sanitària i econòmica ningú es pot quedar sense ajuda ja que només amb la
solidaritat mútua i la lluita podrem sortir d’aquesta situació.
Així ho hem estat fent i així ho seguirem fent perquè per això hi som,
perquè per això heu dipositat confiança amb nosaltres i sobretot perquè #AmbTuTenimLaForça.
Per últim també volem aprofitar aquest
comunicat per informar-vos que a CCOO hem iniciat una
campanya per adaptar les quotes a les persones que han perdut poder adquisitiu
i facilitar les noves afiliacions. També us deixem l’enllaç perquè li doneu un
cop d’ull.
Un cop més, gràcies per la vostra
confiança i cuideu-vos molt!!!
#SomMes
#SomFortes
#SomCCOO
0 comentaris:
Publica un comentari